Ako sa vyrába logo?
Logo – napriek tomu, že je to “len” malý grafický prvok, je tým najťažším stavebným prvkom celej identity značky. Prečo? Jednoducho preto, že je to prvá vec, ktorú chcete vyrobiť, keď už máte názov firmy. Vaša firma / služba / produkt / apka po prvýkrát dostane vizuálnu podobu. A samozrejme chcete, aby bola dokonalá.
Nikdy ste sa nejako extra nezamýšľali nad tým, aké farby by ste chceli pre vašu značku použiť, prípadne aké písmo sa vám páči? Potrebujete a chcete skrátka dokonalé logo.
Chcete lacné logo?
Koľko vás môže v skutočnosti stáť výroba loga od freelancera?
Nenájdete ho na jaspravim ani na fiverr, pretože tam väčšinou cena zodpovedá výkonu. Teda ak nechcete ikonku vykradnutú z internetu za pár desiatok eur, na ktorú nemáte licenciu a skôr či neskôr sa vám niekto ozve s autorskými právami na vaše logo. A hneď môžete, plní entuziazmu, začať hľadať nového dodávateľa a celý proces riešiť od začiatku. Koľko času a peňazí vám to zožerie tentokrát?
Myslíte si, že logo z fotobanky vám ušetrí čas a peniaze?
Môžete si kúpiť logotyp z fotobanky. Chce to však hodiny a hodiny hľadania toho “správneho” – a nájdete zrejme len ikonku = grafickú skratku vášho budúceho loga. Pri troche šťastia ju nájdete aj s fontom (písmom), ktorý sa vám páči. Nato, aby ste slepý nápis prepísali na váš názov, potrebujete kúpiť logo v editovateľnom zdrojovom súbore. Potom potrebujete softvér, v ktorom text prepíšete, posuniete, upravíte kapitálky a pod. A tu musí nastúpiť grafik, pretože nie každý disponuje profesionálnym grafickým softvérom. Vy totiž zrazu zistíte, že už to vyzerá inak, ako pekne naštylizované vo fotobanke, lebo váš názov je pridlhý alebo prikrátky a už vám ani tá farba príliš nesedí. A v tomto momente má už grafik, ktorého ste si pôvodne najali iba na prepísanie textu pod ikonkou, o dosť viac práce a vaše logo je stále drahšie s vašimi pribúdajúcimi požiadavkami na zmeny.
Ako to robíme my?
Logo je skutočne najťažšie na výrobu zo všetkých grafických prác. Preto mu prikladáme patričnú vážnosť a venujeme jemu aj klientovi pozornosť a čas, ktorý si vyžaduje. Klient si však toho musí byť vedomý, pretože to nie je proces, ako si niektorí myslia – “veď to je pár čiar, to máš zbúchané za polhoďku”.
PRVÝ KONTAKT
Na úvodnom stretnutí s klientom, ktorý by chcel logo, zatiaľ sa však nezamýšľal nad farbou, symbolom, písmom, tieto parametre rozvíjame. Ak je potrebný po tomto stretnutí pre klienta čas na rozmyslenie, prípadne prehodnotenie, posielame mailom creative brief, v ktorom klient vyplní všetko, čo nás čo najbližšie privedie k jeho ideálnej predstave.
PRVÉ SKICE
Začíname skicovať. U nás sú 2 kategórie grafikov a ilustrátorov. Jedni preferujú starú dobrú ceruzkovú metódu a až po nájdení toho správneho tvaru prechádzajú na počítač. Ostatní sú už tak zrastení s tabletom, že kreslia priamo do softvéru v tablete. Kreslíme hneď do vektorov, aby sme šetrili čas pri výrobe výstupov. Klientovi neukazujeme skice ceruzkou, pretože nie každý si to vie predstaviť hotové a v plnofarebných plochách a vektoroch. Preto je táto fáza tak trochu pre klienta tabu.
PRVÉ NÁVRHY
Odovzdávame ako náhľad 3 návrhy. Hin se ukáže. Buď sme sa trafili, čo je super a jeden z nich si klient vyberie a ten ideme prípadne tunovať, alebo pokračujeme ďalej a klient nás navedie, čo by sa mu páčilo viac. Tento proces môže trvať určitý čas, zvlášť, keď človek nevie presne, čo chce, ale asi tuší, čo nechce. Netreba sa ale nechať odradiť na jednej ani na druhej strane stola. Vždy prídeme na to, čo potrebujete. A keď nám to poviete, je to len rýchlejšie.
IKONA / GRAFICKÁ SKRATKA
Ideálne je začať s čierno-bielym logom, aby bol tvar, ikonka, grafický prvok to jediné, na čo sa klient sústredí. Ak je verzia, ktorú by sme poslali ako prvú, farebná, môže dobré logo ovplyvniť farba, ktorú klient vyslovene nemusí.
FAREBNÁ ŠKÁLA
Po schválení logotypu ideme na farby. Farebná škála je extrémne dôležitá pre budúci život webu, aplikácie, printov, eshopu, celého brandu. Farby vyberáme s citom a so zmyslom pre aktuálne trendy. Zároveň sa do toho snažíme vždy primiešať aj trošku nadčasovosti, lebo – povedzme si úprimne – horčicová nebude vždy in. Škálu tvoríme z minimálne 3 a maximálne 6 farieb. Tých 6 je celkom hraničný strop a využívame ho vtedy, keď vieme, že si to produkty brandu fakt vyžadujú a všetky farby aj použijeme. Kde? Napríklad na rozlíšenie druhov pri obalovom dizajne kávy, pri titulkoch novín, časopisov a brožúr a dizajne strán pri jednotlivých okruhoch tém, pri sekciách vzdelávacích okruhov v e-learningovej aplikácii…
LOGO MANUÁL a KORPORÁTNA IDENTITA
Máme logotyp, farebnú škálu a 80% úspechu za sebou. Nasleduje stavba logo manuálu alebo rovno korporátnej identity. Oba dokumenty obsahujú ucelenú stavbu komunikácie značky a obsahujú tie prvky, ktoré klient bude využívať. Nie každý potrebuje brandovať dáždniky a nie každý UI kit.
Logo potrebujete v elektronickej podobe. Majte ho dobre uložené a nestraťte ho. Výstupy potrebujete rôzne, a to podľa toho, kde ho plánujete použiť: v krivkách, ako priehľadné png, v CMYK, v RGB, v Pantone atď. Je dobré mať všetky exporty, ktoré budete potrebovať, od začiatku, aby ste si ich nemuseli potom dávať vyrábať dodatočne.
Akúkoľvek cestu výroby loga si vyberiete, myslite na to, že každá vaša indícia pomôže grafikom a ilustrátorom priblížiť sa k vášmu vysnenému vizuálu rýchlejšie. Čím viac informácií dáte na začiatku, tým viac času nakoniec ušetríte.
Vyrobíme vám logo?
Zavolajte alebo napíšte e-mail a my vám čo najskôr pošleme ponuku na mieru.
+421 903 212 220 alebo +421 903 631 623
office@mlv.sk